Mat Sabu Bikin Malu Pas & Diri Sendiri…

Posted on

Kerana santan pulut binasa, kerana mulut badan binasa. Pepatah ni wajib di tampal atas dahi Pas dan Mat Sabu.

Dek kerana mulut, Mat Sabu telah menjemput kemarahan yg bukan sedikit. Marahnya orang ramai bersebab, bukannya marah hangat-hangat tahi ayam.

Meletakkan Mat Indera dan pasukan pengganas komunis yg diketuainya sebagai hero seumpama mengangkat tentera Jepun sebagai pembela Tanah Melayu daripada cengkaman jajahan British.

Percubaan Mat Sabu menukar sejarah mengakibatkan banyak hati yg terguris, ramai orang yg terasa kemarahan yg menyala.

Agaknya sebab dah putus harapan dah hilang idea macam mana nak kurangkan tekanan kemarahan rakyat dan juga kritikan penyokong Pas sendiri telah menyebabkan Mat Sabu sekali lagi mengambil langkah silap dgn cuba memujuk keluarga dan waris anggota polis yg terkorban dalam tragedi keganasan komunis di Bukit Kepong.

Allahyarham Konstabel Marin Abu Bakar Daud, salah seorang anggota polis yg terselamat dalam tragedi serangan ganas komunis di Balai Polis Bukit Kepong.

Rupanya buku biografi Pengukir Nama Johor nyata belum meyakinkan Mat Sabu. Kalau Mat Sabu yakin ketepatan biografi tu sebagai sumber rujukan sejarah yg kukuh tentu sekali dia takkan memandai pi jumpa keluarga dan waris arwah anggota polis Bukit kepong.

Tentu Mat sabu sedar yg buku tu hanya bersifat penceritaan riwayat hidup dari satu sisi sahaja dgn bersandarkan pendapat & pandangan rakan dan saudara rapat Mat Indera saja. Agak longgar dan tidak tepat utk membuktikan bahawa Mat Indera dan komunis adalah entiti yg berasingan.

Lainlah kalau ada satu fakta lengkap yg membuktikan Mat Indera tak terpengaruh dgn ideologi komunis barulah boleh dikatakan Mat indera tu pejuang kemerdekaan.

Berlainan dgn biografi Pengukir Nama Johor dalam bab yg menceritakan riwayat hidup Mat Indera, tiada penafian yg Mat Indera tu bukan komunis yg ada hanyalah Mat Indera tu menentang penjajahan Inggeris (British).

Bersikap menentang British bukannya asas utama utk mengiktiraf seseorang tu pejuang kemerdekaan. Sebabnya mudah, Jepun pun menentang Inggeris malah berjaya menghalau British keluar daripada Tanah Melayu semasa Perang Dunia Ke-2.

Jepun siap bawak slogan “Asia Untuk Asia” dan memang wujud perakuan sejarah Tanah Melayu yg menafsirkan bahawa kejayaan Jepun mengalahkan pihak Inggeris tu sebagai berjaya mencetuskan semangat dan kebangkitan menentang British namun sejarah kita tak panggil Jepun tu sebagai pejuang atau pembela ataupun pembebas kemerdekaan negara kita.

Samalah macam riwayat Mat Indera dalam buku Pengukir Nama Johor, ia bukannya sumber hakiki yg kukuh utk meperakui perjuangan mat Indera sementelah lagi buku tu sendiri mengakui sejarah hidup Mat Indera pun penuh kontroversi.

Antara anggota polis yg bertugas di balai polis Bukit kepong. Sebahagian besar daripada terkorban dalam keganasan komunis tersebut.

Kesan keganasan komunis di Bukit Kepong.Salah seorang anggota polis yg terkorban dalam serangan ganas komunis yg diketuai Mat Indera.

 

Yang pasti Mat Indera dan komunis berkaitrapat antara satu sama lain. Komunis menguasai Mat Indera melalui ideologinya, bukannya Mat Indera yg menguasai komunis mengikut caranya.

Waris pejuang tragedi Bukit Kepong tak mahu jumpa Mat Sabu

“Selagi saya masih bernyawa, saya tidak akan maafkan Mohamad Sabu (Mat Sabu) kerana kata-katanya memperlekehkan pengorbanan arwah ayah, ibu dan wira lain yang terkorban dalam kejadian berkenaan,” kata seorang waris pejuang negara yang terkorban dalam tragedi Bukit Kepong, Jamilah Abu Bakar, 65, apabila Timbalan Presiden Pas itu gagal bertemunya, semalam.

Menurutnya, tiada gunanya Mat Sabu cuba menemuinya kerana kenyataan yang dikeluarkan mengguris perasaan semua waris mangsa dan rakyat negara ini.

Dalam kejadian kira-kira jam 2.30 petang, semalam beberapa kereta mengiringi rombongan Mat Sabu untuk bertemu waris anggota polis yang terbabit dalam kejadian Bukit Kepong bagi meredakan keadaan tidak kesampaian, apabila dihalang kira-kira 40 saudara-mara dan penduduk di sekitar Bandar Baru Uda, di sini. Kenderaan mereka dikepung bagi menghalang Mat Sabu bertemu Jamilah, 65, yang juga anak sulung kepada Allahyarham Abu Bakar Daud.

Perbuatan penduduk itu mengakibatkan Mat Sabu dan Ketua Pemuda Pas Johor, Suhaizan Kayat, tidak sempat turun dari kereta Proton Exora berwarna merah hati yang dinaikinya dan berpatah balik dalam tempoh lima minit.

Jamilah tinggal di Jalan Persiaran Barli 2/2 berkata, kunjungan Mat Sabu itu menimbulkan tekanan kepadanya dan ahli keluarga yang kurang selesa dengan hasrat pemimpin parti pembangkang berkenaan.

Katanya, bagi memastikan tiada kejadian tidak diingini timbul, keluarganya mengambil keputusan tidak berjumpa dengan Mat Sabu.

“Sekarang dan sampailah bila-bila, saya tidak ingin bertemu dengannya tanpa mengira apa juga alasan diberikan bagi mengaturkan pertemuan, kami tidak akan peduli.

“Tiada apa yang mahu saya beritahu dia kerana bukan saya seorang saja waris mangsa, malah ramai lagi waris lain,” katanya.

Jamilah berkata, sebelum kehadiran Mat Sabu, rumahnya didatangi seorang ahli politik parti terbabit, kelmarin, yang mahu mengaturkan perjumpaan semalam gara-gara tidak berpuas hati dengan ulasan diberikan keluarga waris kepada pihak media sebelum ini.

“Kami terkilan dengan sikap mereka yang suka memutar-belitkan fakta dan kini mahu menemui kami sekeluarga. Apa yang jelas tindakan mereka mengakibatkan kami tidak senang hati.

“Saya mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang memberikan sokongan moral kepada kami dan berharap, tidak lagi diganggu selepas ini,” katanya.

Turut hadir di kediaman Jamilah, Ketua Pemuda Umno Johor Bahru, Khalid Mohamed selain pasukan polis dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen Johor dan Nusajaya.

Ahli Jawatankuasa Pas Kawasan Pulai, Zaaba Ibrahim berkata, pihaknya tidak menyangka pertemuan yang diatur itu dihalang penduduk dan saudara-mara Jamilah-BH-

 

Selepas ngko hina dan pandang remeh pengorbanan nyawa orang demi negara skang ngko selamber je nak pi cucuk pulak ahli keluarga dan waris mereka. Memang kerja gila.

Mat Sabu… Mat Sabu… mahu menangis keluar air mata darah kalau mak pak hang tahu begini sekali kelakuan ngko terhadap jasa pengorbanan orang lain.

Hai Mat Sabu, belajarlah mengawal mulut sendiri bila berceramah lain kali tu ye. Kalau tak sanggup terima kemarahan orang atas keterlanjuran mulut kita, eloklah kawal diri bila berucap tu.

Bak kata orang tua “banyak bercakap banyak pulak silapnya”. Jadi kurangkan bercakap menda yg kita tak pasti, kerana terlajak “perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya”.

+-+-+-+-+

Di bawah ialah berita asal yg mencetuskan idea utk Mat Sabu try pi jumpa waris keluarga Allahyarham Konstabel Marin Abu Bakar Daud.

‘I saw communists kill my mother and brother’

JOHOR BARU:She was just 4 years old when the communists attacked the Bukit Kepong police station where her father was stationed.

Jamilah Abu Bakar’s father — Marine Constable Abu Bakar Daud — was one of the lucky ones. He was wounded but survived the brutal onslaught of the communists.

Her mother and younger brother, however, were killed in the infamous incident, their bodies burnt along with those of other policemen and family members when the buildings were set ablaze.

“Even though the Bukit Kepong incident took place 61 years ago, the memory of (it) is still vivid in my mind. The communists not only murdered the men and policemen at the police station, the women and children were also not spared.

“The sacrifices made by all those who were killed on Feb 23, 1950 — their bravery — will always be etched in the minds of their families,” said the 65-year-old.

Jamilah said the kin of the victims of the Bukit Kepong incident had never questioned why they were never compensated for the sacrifices as they knew the deaths “personified the spirit of patriotism for the country”.

However, she said, she was disturbed by the statements made by Pas deputy president Mohamad Sabu at a ceramah in Tasek Gelugor, Penang, in which he said those who attacked the station were the ones who were true freedom fighters.

“We hope the authorities can take action against him for making such a statement.”

Remembering the incident, Jamilah said she, her parents and three siblings were asleep in the police barracks when the 180 or so communists attacked about 4.15am.

“We heard loud noises but as it was Chinese New Year at that time, we thought the commotion was caused by firecrackers. Then, we heard the screams which spurred my father to go outside and check.

“We soon realised that the barracks had been surrounded by the armed communists.

“During the two-hour assault, my father, then 29, was shot on the right side of his body.

“Upon seeing this, my mother bravely armed herself with a gun but she was shot and killed along with my younger brother. What traumatised me most was seeing their murderers burn their corpses,” said Jamilah.

Abu Bakar died of cancer at the age of 58.

12 thoughts on “Mat Sabu Bikin Malu Pas & Diri Sendiri…

    Anonymous said:
    6 September 2011 at 4:27 pm

    fakta betul, cakapan Mat Sabu juga ada betulnya…yg tak betul ialah suratkhabar yg mensensasikan berita ini utk kepentingan parti tertentu.

    XPressMinda responded:
    7 September 2011 at 2:00 am

    bukan paper yg sensasikan, cuma mat sabu je yg lupa jatidiri.

    yg memula cari nahasnya mat sabu. dia yg berucap, dia yg berceramah… takkan lah sebab dia tu suka berceramah maka kita takde hak utk kritik kesilapan fakta yg dia cuba kembangkan pada orang ramai.

    bukannya umno yg pi berucap di penang tu. bukan jugak waris keluarga anggota polis yg pi berucap di pentas ceramah tu.

    mat sabu yg bikin panas, cuba kalau mat sabu belajar kontrol mulut dia tu, tentu takde jadinya kes gali kubur sendiri tu.

    Anonymous said:
    7 September 2011 at 11:59 am

    tak jugak…media coverage over sangat. Kalau jgn dilayan cakap mat sabun tu, tak cover dlm media, tak kemana pun ucapan dia tu.

    Anonymous said:
    8 September 2011 at 4:57 pm

    aku jumpa mat sabu ni memang aku bunuh dia

    Yusof Rono Diselamatkan Mat Indera?… « XPressMinda said:
    9 September 2011 at 2:56 pm

    [...] Pengukir Nama Johor sebagai backup nyawa politik Mat Sabu kemudiannya kantoi pulak cuba memujuk keluarga dan waris anggota polis Konstabel Marin Abu Bakar Daud, kali ni kita ikuti pula kisah Sarjan Yusof [...]

    Anonymous said:
    9 September 2011 at 7:38 pm

    Anonymous :
    tak jugak…media coverage over sangat. Kalau jgn dilayan cakap mat sabun tu, tak cover dlm media, tak kemana pun ucapan dia tu.

    SOKONG… Kalu Mamat tu tak sebut…dan media x “sensasikan”.. Orang tak tau pun buku ” Pengukir Nama Johor”

    Mat Sabu Akhirnya Bertemu Mat Indera?… « XPressMinda said:
    11 September 2011 at 7:20 am

    [...] Misi yg diharapkan mampu menjadi cover line terbaik utk menutup keceluparan mulutnya kemudian berakhir dengan adegan yg memalukan bilamana di halau oleh sanak saudara waris polis Bukit Kepong. [...]

    armandd said:
    11 September 2011 at 11:47 pm

    sepatutnya mat sabu dan penyokongnya dilucutkan kerakyatan dan dihantar ke korea utara memandangkan itulah satu-satunya negara komunis tulen yg masih wujud di dunia.

    XPressMinda responded:
    12 September 2011 at 12:18 am

    armandd :

    sepatutnya mat sabu dan penyokongnya dilucutkan kerakyatan dan dihantar ke korea utara memandangkan itulah satu-satunya negara komunis tulen yg masih wujud di dunia.

    he..he.. mahunya melolong siang malam mat sabu kalau kena lucut kerakyatan. sapa nak jaga norma oooo..

    ahli PKR said:
    20 September 2011 at 3:43 pm

    kenapa kebanyakan
    orang PAS perangai macam yahudi

    Shahmi Aizat said:
    24 October 2011 at 7:32 am

    kerajaan = umno
    umno = kerajaan

    duit kerajaan = duit umno ( dari poket najib dan rosmah)
    hospital kerajaan = hospital ditanggung oleh umno
    sekolah kerajaan = sekolah ditanggung umno
    universiti kerajaan = universiti yang dibina sendiri oleh umno
    kerja kerajaan = kerja yang yang diberikan oleh umno
    bajet kerajaan = bajet dari duit umno sendiri
    subsidi kerajaan = subsidi sumber dari duit umno
    pinjaman ptptn = pinjaman dari duit umno

    semuanya ditanggung 100% oleh duit umno
    kemana pergi duit rakyat ?

    mari kita tanya “orang kampung”

    dari : penyokong tegar barisan nasional

    BUKANBERSIH said:
    30 October 2011 at 8:45 pm

    MAT SABU NIE DULU KERJANYA BAIKI BASIKAL JE,TAPI MACAMANA OTAK DIA NIE TAK CERDIK DIJADIKAN ‘ANJING’ @ TALI BARUA @ TALI BARUT KEPADA KOMUNIS MASA DIA UMUR TAHI AYAM PUN TAK KENAI LAGI. SO SEKARANG DARAH DAGING DIA NIE MASIH SEMANGAT PERJUANGAN KOMUNIS.AKU NIE PENYOKONG PAS JUGA TAPI JANGAN SAMPAILAH OVER SANGAT SAMPAI DIRI SENDIRI DIMALUKAN SENDIRI DENGAN PERKATAAN SEDAP MULUT JER,JUBO MASE SEMACE…..OTOK MAT SABU NIE TOK BETUL DOH!!! JAGE PILIH @ PAKOH DIA LAIN KALI, PILIHLAH PEMIMPIN PAS YANG BAIK IMAN DAN AMANAH KERANA ALLAH TAALA….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s